Boeing Insitu RQ-21 Blackjack

De Boeing Insitu RQ-21 Blackjack oftewel Integrator is voor de Nederlandse Defensie de opvolger van de uit 2002 stammende Sperwer die in 2009 is uitgefaseerd.

de Integrator is een door Boeing ontwikkelde drone die afgeleid is van de boeings Scan Eagle die tevens in gebruik is van het Nederlandse leger. De integrator heeft als doel het verkennen en bespioneren van gebieden en is daarvoor uitgerust met: o,a een elektro optische Camera en een Infrarood camera.

De integrator maakte de eerste vlucht in 2014 en is sinds 2016 inzetbaar verklaart

  • 28 Juli 2012        RQ-21A Integrator vloog de eerste keer  
  • 10 februari 2013  de Integrator voltooide zijn eerste vlucht op zee
  • 15 mei 2013       De US Navy geeft toestemming tot productie
  • september 2013  de naam Integrator veranderd naar de RQ-21A Blackjack 
  • januari 2014        Er start een kleinschalige productie, Amerika schaft er 3 aan
  • april 2014           Eerste operationele inzet, (Afghanistan)

 

Opstijgen & Landen

De intergrator gebruikt geen Landingsbaan maar een pneumatische lanceerinstallatie,

 

Intergrator bij Defensie

Defensie gaat in 2017/2018 2 integrators aanschaffen, naast de Drones worden 3 simulatoren, een grondstation, exploitatie systeem & een opvang en lanceer installatie

 

 

 

Bron: Defensie 

 

 

 

 

 

Drone & locatie

Voor het eerst vliegen met een drone is zeer spannend. Het is dan ook aan te raden om een goedkoop model met stootranden aan te schaffen of een goede simulator.

Het voor het eerst vliegen kan je het beste binnen doen. Als het toch buiten moet gebeuren is de beste fly-zone een groot vlak gebied waar je een goed overzicht hebt, je drone niet snel kwijt raakt en een 'zachte' noodlanding kan maken.

Veel gemaakte fout

De meest gemaakte fout is dat de gevoeligheid van de controlers onderschat wordt. Geef met het opstijgen geen vol gas! Half gas is vaak al voldoende om de drone van de grond los te laten komen. Gebruik ook de rest van de besturingselementen niet vol vermogen, maar probeer deze rustig naar voren te bewegen.

 

De lucht in

  • Leer de gevoeligheid van je drone kennen en leer eerst met de drone van je af vliegen, want vaak zijn de controleds andersom als de drone naar je toe vliegt!
  • Vlieg niet te hoog want dan kan je je oriëntatie ten opzichte van je drone kwijt raken!
  • Raak bekend met waar je wel en niet mag vliegen (Klik hier voor de belangrijkste drone reglementen)
  • Bekijk Reviews van je drone zodat je een beeld hebt van hoe je vlucht kan verlopen

 

Reglementen

Klik hier voor de belangrijkste Drone reglementen

 

 

Previous Next

Predator VS Reaper

Over het algemeen hebben we in het Westen 2 type Leger drones, de MQ-1 Predator en haar opvolger de MQ-9 Reaper. Wat kunnen deze drones en wat zijn de verschillen

MQ-1 Predator

De MQ-1 Predator is een drone in in dienst van het Amerikaanse leger sinds Juli 1995. De hoofdtaken van dit type drone bestaat uit het het uitvoeren van verkenningen waarvoor de Drone is uitgerust met Camera`s en infrarood beelden. Deze beelden zijn direct vanaf het grondstation zijn te bekijken, de Predator kan ook eventueel ingezet worden voor aanvallen. Voor het uitvoeren van aanvallen zijn de Predators uitgerust met 4 onder de vleugel hangende 45 KG wegende Hellfire-raketten die met een lengte van 163 cm  een snelheid halen van 1530 km/h, Deze raketten worden ook gebruikt op Nederlandse Apache gevechtshelikopters.

 De aandrijving van deze drone gebeurd door 4 cilinder brandstof motor die met een kracht van 115 PK  een achter rotor aandrijft en de drone met een maximale snelheid van 212 km/h kan voortbewegen

 

 

 

 

 MQ-9 Reaper, 2007

De MQ-9 Reaper is de grotere en verbeterde opvolger van de MQ1 Predator. De Reaper had in 2001 zijn eerste vlucht, alsnog heeft het tot 2007 geduurd tot de Reaper officieel in gebruik werd genomen, de verwachting is dat deze drones tot 2030 in actieve dienst kunnen blijven.

 

  De taken van deze drones zijn net als de predator het verkennen van gebieden en wanneer het  nodig     word geacht een aanval uit te voeren op een gronddoel. Om aan deze taak te kunnen voldoen bezit de(standaard) Reaper 4  binnenboord wapen bergingen en 2 buitenboord bergingen. De Reaper is in vergelijking met de Predator beter in staat  tot het verzamelen van inlichtingen.  Naast het     verschil in grote en gewicht valt uiterlijk vooral op dat de Reaper boven 2 stuurvinnen heeft ipv onder       wat de Predator heeft.

  

 

 

                                    

 Nederlandse Aankoop Reaper

Nederland is van plan om 4 Reapers  met speciale grondzoekradar aan te schaffen voor het nog op te richten UAV 306 squadron en te stationeren op vliegbasis Leeuwarden. Voor de 4 Reapers zal 1 grondstation en geen wapens worden aangeschaft.

(Opmerking: i.v.m. bezuinigingen is de aankoop uitgesteld)  Foto: de Reaper,                                                                


 

Drone wetgeving & vlieggebieden voor Hobby Piloten

Voor zakelijk gebruik van Drones verwijzen we je naar deze website van de overheid

Hieronder de belangrijkste regels die handig zijn om te weten voordat je gaat vliegen

 

Hoogte, gewicht & filmen

  • Maximale vlieghoogte: 120 m

  • Maximaal gewicht: 25 kg

  • (Let op! binnenkort wordt dit verlaagd naar 4 kg!)


Zichtbaarheid

  • Je mag niet in het donker vliegen
  • De drone moet zichtbaar zijn
  • Vliegen moet onder die omstandigheden plaats vinden, dat de drone de gehele vlucht goed zichtbaar is
  • Je mag niet over mensen, (spoor-)wegen of aanééngesloten bebouwing vliegen

Waar mag ik niet vliegen,

Op sommige plekken mag je niet vliegen, dit kan bijvoorbeeld zijn, omdat er een burger of militair vliegveld ligt,  of omdat er Bijvoorbeeld een oefengebied van de F16 straaljagers van de luchtmacht aanwezig is zoals bij Vlieland, 

overig:

  • voorrang aan vliegtuigen, helikopters, zweeftoestellen, vrije ballonnen en luchtschepen.
  • in alle andere gevallen moet als er 2 luchtvaartuigen op hetzelfde niveau zitten, het van rechts in komende toestel voorang krijgen

Drones & Privaxy

klik hier voor een Handleiding voor het gebruik van drones dat voldoet aan de waarborgen voor bescherming van de privacy'

 

 

 

 

 


Oops! ik heb de regels overtreden en ben betrapt!

  • je kan een boete krijgen of in het ergste geval word de drone in beslag genomen, als je vaker in de fout gaat kan je een gevangenis straf oplopen

 Drone verzekering,

Soms valt u drone onder de WA verzekering, controleer dit,


Er zijn ook speciale Drone verzekeringen beschikbaar

 

handige links:

  1. Zakelijk gebruik van Drones
  2. Drone vergunningen (Zakelijk gebruik)
  3. voorval met een Drone melden
  4. Toekomstige Drone regels
  5. Risico`s van Drone`s
  6. Drones & Overheid

 

  Documenten

  1. verchil tussen recreatief & beroepsmatig gebruik
  2.  Drones & Privacy
  3. de bekendheid en gebruik van drones in Nederland.

 

bovenstaande regels zijn tips, en kunnen mogenlijk niet overeenkomen met de Actuele Droneregelementen, er kunnen hier geen rechten aan worden verleend.

 

Infographic over veiligheidsregels drones. Deze informatie vindt u ook in de vraag en antwoordcombinatie: Mag ik als particulier vliegen met een drone?

Animaties: Rijksoverheid

 

deze pagina is het laatst bijgewerkt op 18-3-2017

© 2018 Drone-NL, Koningdwarsstraat 146 Den Helder Drone Reparatie, vlieg gebieden, Drone wetgeving, reserve onderdelen & meer All Rights Reserved.

Please publish modules in offcanvas position.